maanantai 11. maaliskuuta 2019

KUTSU

Arvon jäsenistö

Tervetuloa Suomen etnomusikologinen seura ry:n sääntömääräiseen kevätkokoukseen!

Paikka: Sibelius-Akatemia, T-talo, huone 232, Töölönkatu 28, Helsinki
Aika: 28.3.2019 klo 17:30

Asialista:

1. Avataan kokous.
2. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
3. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
4. Esitetään seuran vuosikertomus, tilit ja toiminnantarkastajien lausunto sekä tilinpäätös.
5. Päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle.
6. Valitaan yksi tai kaksi tilin- tai toiminnantarkastajaa varahenkilöineen tarkistamaan kuluvan vuoden hallintoa ja tilejä.
7. Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
8. Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.
9. Päätetään kokous.

Kohdassa 3 käsiteltävät asiakirjat ovat saatavilla osoitteessa


sekä erikseen pyydettäessä.

Antti-Ville Kärjä
Suomen etnomusikologinen seura ry:n puheenjohtaja

sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Pekka Jalkasen merkkiteos jazzmurroksesta jälleen saatavilla

Musiikintutkija Pekka Jalkasen teos Alaska, Bombay ja Billy Boy ­on julkaistu vapaana verkkokirjana. Jalkasen tutkimus jazzkulttuurin murroksesta 1920-luvun Helsingissä ilmestyi alkujaan vuonna 1989. 

Musiikkianalyysia, kulttuurianalyysia ja historiantutkimusta yhdistelevä kirja on kuulunut suomalaisten musiikintutkijoiden suosituimpiin lähteisiin. Loppuunmyydystä teoksesta on jo pitkään toivottu uutta painosta. 

Jalkanen tutkii väitöskirjassaan 1920-luvun Helsingin salonkiorkestereita, torvisoittokuntia ja jazzkokoonpanoja. Hän analysoi niin muusikon ammattia kuin musiikillisia tyylejä. Suurena juonteena teoksessa kulkee afrikkalaisamerikkalaisen rytmimusiikin ja eurooppalais-suomalaisen perinteen kohtaaminen, "akkulturaatiotapahtuma". 

Kirjan alkuperäinen kustantaja Suomen etnomusikologinen seura on julkaissut säännöllisesti kulttuuriseen musiikintutkimukseen liittyviä teoksia. Verkkokirjan julkaisemisesta vastaa Musiikkiarkisto. Sen "vapaasti verkossa" -sivuilla on viime vuosina uudelleenjulkaistu useita musiikin historiaa käsitteleviä tutkimuksia. 

Pekka Jalkanen: Alaska, Bombay ja Billy Boy – Jazzkulttuurin murros 1920-luvun Helsingissä. Suomen etnomusikologisen seuran julkaisuja 2, Helsinki 1989. E-kirja: Musiikkiarkisto, Helsinki 2019.

Lisätietoja: info@musiikkiarkisto.fiinfo@etnomusikologia.fi

tiistai 18. joulukuuta 2018

Puheenjohtajan tervehdys


Arvoisat Suomen etnomusikologisen seuran jäsenet!

Seuran 45. toimintavuosi lähenee loppuaan ja seuraava alkuaan. Vuosi on ollut vaiheikas varsinkin tapahtumisen suhteen. Sen lisäksi, että seura oli aktiivinen osapuoli vuotuisen musiikintutkijoiden symposiumin järjestelyissä maaliskuussa, toukokuussa järjestettiin päiväseminaari aiheella ”Valkoinen akatemia, vähemmistökulttuurit ja musiikki” sekä marraskuussa kansainvälinen konferenssi otsakkeella ”Music and the Sacred”. Yhteistyö oli näissä voimaa: edellinen perustui aktivistiryhmä Ruskeiden Tyttöjen aloitteiseen ja muina kanssajärjestäjinä olivat Kulttuurintutkimuksen seura, Maailman musiikin keskus sekä Tutkimusyhteisö Suoni. Jälkimmäisessä yhteistyökumppanina oli Hymnologian ja liturgiikan tutkimuksen seura.

Ympäristötietoinen etnomusikologi saattoi tapahtumiin osallistuessaan havahtua siihen, että kaikki järjestettiin Helsingissä. Tämä ei suinkaan ole seuran tavoitteiden eikä tarkkaan ottaen edes sääntöjen mukaista, ja seuran hallitus onkin avoin ajatuksille ja aloitteille etnomusikologisten tapahtumien järjestämisestä eri puolilla Suomea. Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että seura tuki professori Simon Frithin huhtikuista vierailua Suomeen hänen Tampereen ekskursionsa osalta. Joka tapauksessa siitä on jo vuosia ellei peräti kymmeniä, kun seuran jäsenistö on kokoontunut Seinäjokea pohjoisempana, ja henkilökohtaisesti soisin vielä jokin päivä näkeväni, kuulevani ja kokevani Suomen etnomusikologien ajatustenvaihtoa Pohjoiskalotin alueellakin.

Kysymys suomalaisen – ja Suomen – etnomusikologian maantieteellisistä suhteista on oleellinen sekä yleisten yhteiskunnallisten että erityisesti tiedepoliittisten muutosten ja linjausten takia. Toukokuun päiväseminaari kytkeytyi osaltaan viimeaikaiseen keskusteluun ”valkoisen pelastajan syndroomasta”, johon useat tieteelliset seurat ja kansalaisjärjestöt osallistuivat julkisin kannanotoin ja haastein. Omaa surullista kieltään etnomusikologian – tai kulttuurisen musiikintutkimuksen – marginaalisesta asemasta kertoo se, että seuraa ei tähän keskusteluun haastettu. Seuran hallituksessa asiaa puitiin pariinkin otteeseen, ja julkinen kannanotto keskusteluun on tässä: seura pitää ehdottoman aiheellisena mainitun syndrooman haastamista, ottaen huomioon viime vuosien muuttoliikkeen sekä siihen liittyvän lisääntyvän kansallismielisen vihamielisyyden ja suoranaisen vainoharhan. Samassa yhteydessä seura haluaa kannustaa myös samaisen oireyhtymän (oppi)historiallisten ulottuvuuksien tarkasteluun, lähtökohtana vaikkapa Alan Merriamin pohdinnat etnomusikologeista ”pelastavina ritareina valkoisissa haarniskoissaan” jo 1960-luvun alussa. Tarkastelua voi hyvällä syyllä jatkaa pohtimalla esimerkiksi alan ”klassikkojen” ja muun etnomusikologisen kirjallisuuden ”valkoisuutta”, puhumattakaan etnomusikologeiksi suoraan tai välillisesti identifioituvien tutkijoiden etnisestä taustasta. Sikäli kun jokainen Etnomusikologian vuosikirjaan kirjoittava henkilö edustaa etnomusikologiaa sen suomalaisessa mutaatiossaan, on tieteenala 99 %:sesti ”valkoinen” – poikkeuksina yksittäiset aasialaistaustaiset kirjoittajat (vol. 1, 9, 27). Muutamat itäisen Euroopan alueelta kotoisin olevat kirjoittajat  (vol. 3–5, 10–13, 23, 25) toki tarjoavat lisämahdollisuuksia Suomen etnomusikologian etnis-identiteettipoliittiseen mietintään, mikäli tällaiseen varsin karkeaan luokitteluun perustuvaan selvittelyyn tuntee tarvetta.

Helppo selitys tilanteeseen on historiallinen: sekä Suomessa että muualla maailmassa etnomusikologia osana moderneja tieteenaloja on ollut etupäässä vaaleaihoisten länsimaisten (mies)tutkijoiden temmellyskenttä, ja Suomessa ulkomaalaisperäisen väestön osa on edelleen erittäin alhainen verrattuna moniin muihin Euroopan maihin. Tästä huolimatta en ole voinut välttyä vaikutelmalta, että maahanmuuttajataustaisten perustutkinto-opiskelijoiden osuus etnomusikologiassa ja musiikintutkimuksessa yleisemminkin on selvästi pienempi kuin yhteiskuntatieteissä, taiteen korkeakoulutuksesta puhumattakaan. Epäilenkin vahvasti, että syynä on musiikin- ja taiteentutkimuksen kaanonkeskeisyys: opetuksen lähtökohtana on ”kansallinen perinne” ja (länsimaisen) taiteen historia ympäröivän yhteiskunnallisen todellisuuden sijaan. En kiistä musiikin menneisyyttä koskevan tiedon tähdellisyyttä nykyhetken musiikillisten käytäntöjen tarkastelussa, mutta mikäli painopiste siirrettäisiin nykyhetkeen, musiikin- ja taiteentutkimuksesta saattaisi tulla houkuttelevampi entistä monimuotoisemmalle opiskelijajoukolle. Dahlströmit ja Heiniöt ja Jalkaset ja Kurkelat ja Pajamot ja Salmenhaarat ja Tuppuraiset ynnä muut tankanneen opiskelijan saattaa olla hankala sijoittaa sattumanvarainen kadunkulmassa djembeään soittava sierraleonelainen reggaemuusikko osaksi Suomen musiikin historiaa, mutta siinäpä tuo kaveri vain on. Ja se, että hän on siinä, tarjoaa omat väylänsä pohtia Suomen musiikin menneisyyttä kaikkine mahdollisine yhteiskunnallis-kulttuuris-poliittisine ulottuvuuksineen.

Kysymykset valkoisista kaanoneista ja tutkintovaatimuksista ovat ajankohtaisia yliopistojen yksikköuudistustenkin takia. Helsingissä ja Tampereella, noissa kotimaisen etnomusikologian kehdoissa, musiikkitiede ja musiikintutkimus ovat osa suurempia ja nykylinjausten mukaisia elinvoimaisempia yksiköitä. Lisäksi enteitä on siitä, että professori Pirkko Moisalan siirryttyä vastikään eläkkeelle Helsingin yliopistosta ”etnomusikologia” oppiala- tai tutkimussuuntausnimikkeenä on häviämässä Suomen yliopistoista entistä nopeammin. Toki tässä yhteydessä on hyvä pitää mielessä ”etno”-etuliitteeseen liittyvät jännitteet, etenkin mikäli painopiste on ”soveliaissa” musiikinlajeissa eikä metodologiassa, mutta niinpä vain esimerkiksi  kansatiede on englanninkielisessä muodossaan ”eurooppalaista etnologiaa” Helsingin ja Turun yliopistoissa. Jyväskylässä – suomenkielisen koulutuksen kehdossa – oppiaineen suomenkielinen nimi puolestaan on kuin onkin ”etnologia”. Täten ongelman ytimessä ovat ensisijaisesti yliopistopoliittiset linjaukset sekä valtiollisella että yksittäisten tiedekuntien tasolla, puhumattakaan musiikintutkimuksen yksiköiden omista sisäisistä valtasuhteista ja suoranaisista akateemisen nepotismin muodoista.

Oli miten oli, sikäli kun musiikkitiede on kärsinyt epäselvästä asemastaan eräänlaisena välietappina muusikon tai säveltäjän urasta haaveileville opiskelijoille, on ahdinko viime vuosina vain voimistunut sitä mukaa kun musiikintutkimuksen oppiaineet sulautuvat osaksi taiteen-, kulttuurin- ja mediatutkimuksellisia kokonaisuuksia. Toki tällaisilla poikkitieteisillä uudelleenjärjestelyillä on etunsa, eikä etnomusikologeilla luulisi olevan vaikeuksia niiden ymmärtämisessä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että musiikkiin suhtaudutaan edelleen omalakisena kummajaisena muiden oppiaineiden joukossa – ja toki musiikintutkimuksenkin piiristä löytyy niitä, joiden mielestä kaikki musiikillisen ymmärryksen ja toiminnan muodot eivät ole tasa-arvoisia tai edes tasapuolisen kiinnostavia tutkimusaiheina. Keskeinen haaste siis on, miten vakuuttaa laajempi kulttuurin-, median- ja taiteentutkimuksen yhteisö musiikin käyttökelpoisuudesta yhteiskunnallisiin ilmiöihin kohdistuvan tutkimuksen lähtökohtana. Yksi ratkaisu tilanteeseen voisi olla se, että musiikintutkimusta ryhdytään järjestelmällisesti markkinoimaan yliopisto-opinnoista kiinnostuneille abiturienteille muuallakin kuin musiikkilukioissa.

Suomen etnomusikologian tulevaisuus, sikäli kun sen mittarina (!) voi käyttää Suomen etnomusikologisen seuran toimintaa, onkin jedimestari Yodaa mukaillakseni liikkuvaista sorttia ja siksi hankalasti hahmotettavissa. Seuran taloudellinen tilanne on vuoden takaisesta kielteisestä yleisavustuspäätöksestä huolimatta tasapainossa, ja erityisesti julkaisuihin liittyvät perustoiminnot pystytään hoitamaan jäsenmaksujen ja julkaisutukien avulla. Samalla otankin vapauden muistuttaa arvon jäsenistöä jälleen kerran jäsenmaksujen tärkeydestä: älypuhelinten aikakaudella on vaivatonta asettaa itselleen muistutus asiasta vaikkapa jo vuoden ensimmäiselle pankki- tai palkkapäivälle, torkkuhälytyksellä jopa. Seuran hallitus tiedostaa erittäin hyvin, että seuran jäsenyys on nykyisellä neoliberaalin avoimen tieteen ja verkkojulkaisemisen aikakaudella paljolti kannatusjäsenyyttä, mutta konkreettisia jäsenetuja pyritään kehittämään jatkossa muun muassa jäsenistölle maksuttomien tapahtumien sekä vain jäsenille tarkoitettujen palkintojen tai avustusten muodossa.

Hyvää talvipäivänseisausta mahdollisine lievejuhlineen ja onnellista uutta vuotta toivottaen,
Suomen etnomusikologisen seuran hallituksen puolesta,

Antti-Ville Kärjä
Suomen etnomusikologisen seuran puheenjohtaja

KUTSU: Seuran ylimääräinen vuosikokous 10.1.2019 klo 15:30, Helsinki

KUTSU

Arvon jäsenistö!

Tervetuloa Suomen etnomusikologinen seura ry:n ylimääräiseen vuosikokoukseen!

Paikka: Topelia, huone C212, Unioninkatu 38, Helsinki.
Aika: 10.1.2019 klo 15:30.

Asialista:

1. Avataan kokous.
2. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
3. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
4. Valitaan yksi seuran hallituksen jäsen.
5. Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
6. Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.
7. Päätetään kokous.

lauantai 26. toukokuuta 2018

Valkoinen akatemia, vähemmistökulttuurit ja musiikki -keskustelutilaisuus

VALKOINEN AKATEMIA, VÄHEMMISTÖKULTTUURIT JA MUSIIKKI:
TIEDONTUOTTAMISEN HAASTEET, HARHAT JA MAHDOLLISUUDET

Keskustelutilaisuus
Maailman musiikin keskus, 
Hämeentie 34 D, Helsinki 

Tiistaina 29.5.2018

12:00
Tervetuloa
Antti-Ville Kärjä, Suomen etnomusikologinen seura

12:15
Valkoisuus, tieto ja valta
Minna Seikkula, Helsingin Yliopisto

12:45
Ruskeat Tytöt
Jasmina Amzil, Ruskeat tytöt

13:00
Miten vähemmistöistä tuotetaan tietoa?
Carmen Baltzar, Ruskeat tytöt

13:30
"Party like a criminal" - Erik Lundin's allegorical Suedi & postnational Swedish Identity
Maïmouna Jagne-Soreau, Helsingfors Universitet & Paris-Sorbonne

14:00
Kahvi

14:30
Paneelikeskustelu
Elina Seye, pj (Maailman musiikin keskus / Helsingin Yliopisto)
Carmen Baltzar
Antti-Ville Kärjä
Minna Seikkula
Maïmouna Jagne-Soreau

15:30–17:00
Kulttuurintutkimuksen Seuran vuosikokous

Ilmoittautuminen: https://goo.gl/Ta8hqm

Järjestäjät:
Suomen etnomusikologinen seura
Kulttuurintutkimuksen seura
Ruskeat tytöt
Tutkimusyhdistys Suoni
Maailman musiikin keskus

perjantai 16. maaliskuuta 2018

Musiikintutkimuksen valtakunnallinen pro gradu -palkinto on myönnetty Simo Revolle

Musiikintutkimuksen valtakunnallinen pro gradu -palkinto on myönnetty Simo Revolle Suomen musiikkitieteellisen seuran ja Suomen Etnomusikologisen Seuran palkintotyöryhmä on valinnut musiikintutkimuksen vuoden 2017 parhaaksi pro gradu -työksi Simo Revon tutkielman Tuotesijoittelu 2010-luvun alun suomalaisessa populaarimusiikissa (Turun yliopisto). Palkinto luovutettiin Revolle Suomen musiikintutkijoiden valtakunnallisessa symposiumissa Helsingissä 9.3.2018.

Perusteluissaan palkintotyöryhmä toteaa Revon tutkielmasta, että se ”on aiheeltaan erinomaisen kiinnostava, yhteiskunnallisesti relevantti ja tuore avaus musiikintutkimuksen kentällä. Musiikin sanojen ja musiikkivideoiden parissa esiintyvän tuotesijoittelun analyysi liikkuu ajassaan ja tarttuu kiinni suomalaisten artistien ja tuotantoportaiden populaarimusiikkituotteissa vallitseviin ansaintaloogisiin käytäntöihin ja niiden viimeaikaisiin muutoksiin. Tutkielma tuo esiin kuinka välttämätöntä on tiedostaa ja kehittää kriittisiä medialukutaitoja. Tutkielma on kaikin puolin tasapainoinen ja laadukas: aiempi tutkimus ja menetelmät hallitaan vaivatta, oman tutkimuksen arviointi on kypsää ja inspiroivaa. Kielen ja raportointitavan osalta tutkielma on moitteeton.”
Pro gradu -palkinnon palkintotyöryhmään kuuluivat tänä vuonna FT Markus Mantere, FT Kaj Ahlsved ja FT Juha Ojala.

Palkittu työ on luettavissa osoitteessa http://www.doria.fi/handle/10024/136196

torstai 22. helmikuuta 2018

KUTSU: seuran kevätkokous 8.3.2018 klo 17:30, Helsinki (Tieteiden talo)

KUTSU

Arvon jäsenistö

Tervetuloa Suomen Etnomusikologinen Seura ry:n sääntömääräiseen kevätkokoukseen!

Paikka: Tieteiden talo, sali 208, Kirkkokatu 6, Helsinki
Aika: 8.3.2018 klo 17:30

Asialista:

1.Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
2.Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
3.Esitetään seuran vuosikertomus, tilit ja toiminnantarkastajien lausunto sekä tilinpäätös.
4.Päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle.
5.Valitaan kaksi toiminnantarkastajaa ja heille kaksi varamiestä tarkistamaan kuluvan vuoden hallintoa ja tilejä.
6.Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
7.Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.

Kohdassa 3 käsiteltävät asiakirjat ovat saatavilla osoitteessa


sekä erikseen pyydettäessä.

Antti-Ville Kärjä
Suomen Etnomusikologinen Seura ry:n puheenjohtaja


maanantai 16. lokakuuta 2017

KUTSU


Hyvät jäsenet,
Tervetuloa Suomen Etnomusikologisen Seuran syyskokoukseen!
Paikka: Musiikkiarkisto, Sörnäisten rantatie 25, 00500 Helsinki
Aika: 1.11.2017 klo 16 alkaen
Esityslista:
1.Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
2.Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
3.Päätetään jäsenmaksun suuruudesta seuraavalle kalenterivuodelle.
4.Valitaan seuralle puheenjohtaja, hallituksen jäsenet sekä varajäsenet.
5.Vahvistetaan seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio.
6.Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
- sääntömuutokset
7.Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.
Hallituksen laatimat toimintasuunnitelma- ja talousarvioluonnokset sekä syyskokoukselle esitettävät muutokset seuran sääntöihin löytyvät täältä.

Seuran puheenjohtajan sekä hallituksen puolesta,
Joonas Keskinen
Sihteeri
Suomen Etnomusikologinen Seura Ry
0405896601
info@etnomusikologia.fi

perjantai 1. syyskuuta 2017

“Muut menevät soitossaan eteenpäin, mutta minä menen sata vuotta taaksepäin”, Kari Dahlblom 1955–2017

Suomen Etnomusikologinen Seura haluaa muistaa mestraipelimanni ja soitintutkija Kari Dahlblomia, joka menehtyi kesän aikana. Alla muistokirjoitus, jonka ovat laatineet Rauno Nieminen, Pekka Toivanen sekä Timo Väänänen.

“Muut menevät soitossaan eteenpäin, mutta minä menen sata vuotta taaksepäin”
Kari Dahlblom 1955–2017

Mestaripelimanni, soitintutkija Kari Dahlblom, kuoli 13. heinäkuuta Äänekoskella pitkäaikaisen sairauden murtamana. Hän oli syntynyt Äänekoskella 18. maaliskuuta 1955. Perheeseen kuului vanhempien lisäksi veli.

Äänekosken lukiossa Kari ihastui toisella puolella luokkaa istuvaan Tuulaan. Siitä alkoi vähitellen rakkaus ja yli neljäkymmentä vuotta kestänyt avioliitto. Perheeseen syntyi kaksi poikaa.

Kari jäi armeija-ajan jälkeen Puolustusvoimien palvelukseen, josta siirtyi sotilasmestarina, täysin palvelleena eläkkeelle vuonna 2004. Suurimman osan palvelusaikaansa hän toimi kuljetusupseerina Tiedustelulentolaivueessa (myöh. Tukilentolaivue) Tikkakoskella. Kari toimi myös Puolustusvoimien ulkomaanosaston sotilastulkkina ja yhteysupseerina suoritettuaan 1. luokan sotilasvenäjän tutkinnon. Ansioistaan isänmaan palveluksessa presidentti on myöntänyt hänelle Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein.

Karin intohimo kanteleeseen syttyi jo varhaisnuoruudessa. “Kuulin vuosi sitten Neuvosto-Karjalan valtiollisen kansansoitinyhtyeen Kanteleen soittavan klassista musiikkia kanteleella. Silloin minuun iski kantelekärpänen. Oppisinkohan minäkin soittamaan kanteletta?”, Kari kirjoitti nuorukaisena Keskisuomalaiseen. “Ottakaa kanteleensoitto oppiaineeksi musiikkiopistoihin! Julkaiskaa enemmän monipuolista nuottiaineistoa! Soittakaa radiossa ja televisiossa enemmän kanteletta! Radio voisi myös perustaa kansansoitinorkesterin. Olisi myös aika herättää eloon muutkin vanhat kansansoittimemme, kuten jouhikot ja paimenhuilut.” 1970-luvulla kanteleen puolustajia tarvittiin – nyt kanteleen koulutus on jo vakiintunut Suomessa, radiosta ja tv:stä kanteletta ei edelleenkään kovin paljon kuule.

Kari opetteli kanteleensoiton korvakuulolta. Ensimmäinen soittokaveri oli mestaripelimanni Lauri Kahilainen. Tutustuminen Martti Pokelaan vaikutti niin, että Kari käänsi kanteleen toisin päin ja alkoi soittaa myös pitkältä sivulta. Kari alkoi opettaa kanteleensoittoa ja piti huolta siitä, että kantele opittaisiin tuntemaan moni-ilmeisenä ja monen kansan soittimena. Kun Kari innostui jostakin asiasta, omistautuminen oli vähintäänkin 100-prosenttista, joten hänestä tuli myös soitintutkija, tietokirjailija ja hän perusti Suomen kantelemuseon. Mikä näkemys johdatti perustamaan museon? “Oikeastaan se, mikä ei näkynyt. Kun kävi museoissa, eikä kanteleita näkynyt missään”, Kari pohti.

Kari löysi Keski-Suomen oman vahvan kanteleperinteen. Siinä se oli ollut aivan silmien ja korvien alla – sekä omissa sormissa taitona. Tutkijana ja soittajana oli Karille jo kertynyt kokemusta mm. itäkarjalaisen kanteleen ja venäläisten kansansoittimien parissa ja hän havaitsi myös lähellä olevan perinteen rikkauden ja elinvoimaisuuden. “Totesin, että täällähän on joka kolmannessa kodissa kantele!" Kari alkoi jälleen soittaa kanteletta myös perinteisellä sulkusoittotekniikalla. Hänen mottonsa oli: "Muut menevät soitossaan eteenpäin, mutta minä menen sata vuotta taaksepäin." Kari sai mestaripelimannin arvon 2012. Kanteleliiton Kultakantele-tunnustuksen Kari sai vuonna 2016 elämäntyöstään.

Kari soitti useissa yhtyeissä ja monia soittimia. Seljanka-yhtye oli tärkeä voimanlähde aina viimeisiin kuukausiin asti. Kun kanteleensoitto oli jätettävä kipeiden sormien takia, domran soittaminen oli vielä mahdollista. Viimeinen esiintyminen, "jäähyväiskeikka", oli Seljankan kanssa toukokuun lopussa Kuokkalan Kartanossa.

Kari oli Suomen Tietokirjailijat ry:n jäsen. Keski-Suomen kantele -kirja julkaistiin 2011. Lisäksi hän oli kirjoittajana useissa muissa kansansoittimiin liittyvissä teoksissa ja kirjoitti viitisenkymmentä musiikin alan artikkelia suomeksi ja venäjäksi. Karilta jäi myös julkaisemattomia käsikirjoituksia, joista viimeisin on "Frakki ja balalaikka".

Kari julkaisi artikkeleita myös toiseen elämän pituiseen rakkaaseen aiheeseen liittyen – akvaariot ja lampien kalaston tutkiminen. Kenttämatkoillaan Kari usein yhdisti kiinnostuksen kohteensa. Esimerkiksi Kanteleen kielin -tutkimushankkeen automatkalla vuonna 2010 Prääsän musiikkikoulusta Petroskoihin vepsäläistä kanteleensoittajaa tapaamaan pysähdyttiin ottamaan näytteet pienistä tienvieruslammista jatkotutkimuksia varten.

Perhe oli Karille tärkein kaikista: Tuula sekä lapset perheineen. Vaarina hän ehti seurata neljän lapsenlapsen elämää. Yhteisiä hetkiä arvostettiin puolin ja toisin. Hänen elämästään jäi pysyvä jälki ja lämpimät muistot toisia huomioivasta, ahkerasta ja rakastettavasta persoonasta.

Viimeisessä haastattelussaan Kari esitteli itsensä näin: “Luojani tietää varmaan paremmin, mikä minä olen. Olen kai sitä itsekin miettinyt, mutta tyydyn tässä olevaisuudessa ja tässä maailmassa vaan sanomaan, että olen soitintutkija, kantelepelimanni ja domransoittaja Kari Dahlblom. Kantele merkitsee minulle ääniä. Se ei ole vain yksi ääni, vaan se on iso kirjo sielua rauhoittavia ääniä.”

Rauno Nieminen
Pekka Toivanen
Timo Väänänen

perjantai 21. huhtikuuta 2017

Musiikintutkimuksen valtakunnallinen pro gradu -palkinto on myönnetty Heikki Kokolle

Musiikintutkimuksen valtakunnallinen pro gradu -palkinto on myönnetty Heikki Kokolle

Suomen Etnomusikologisen Seuran ja Suomen Musiikkitieteellisen Seuran asiantuntijatyöryhmä on valinnut vuoden 2016 musiikintutkimuksen parhaaksi pro gradu -työksi Heikki Kokon tutkielman ”Puhelinlangat laulaa – Puhelinpalveluiden odotusmusiikki käyttömusiikkina ” (Tampereen yliopisto).

Palkintotyöryhmä toteaa, että Kokon työ on persoonallinen, innovatiivinen ja ajankohtainen työ suomalaisessa musiikintutkimuksessa. Sen aihe, puhelinpalvelujen jonotusmusiikki, on näennäisesti kaikille tuttua, mutta Kokko osoittaa työssään tämän musiikillisen ilmiön monitahoisuuden ja kulttuurisen kiinnostavuuden. Musiikintutkimuksen siirtyessä entistä enemmän artefakteista prosesseihin ja toimintaan on Kokon työ samalla malliesimerkki siitä, miten taiteentutkimuksella voi olla uudenlaista yhteiskunnallista kosketuspintaa nykykulttuurissa.

Työryhmään kuuluivat tänä vuonna FT, Dos. Markus Mantere, FT Pekka Toivanen, FT Elina Hytönen-Ng sekä FM Tuomas Auvinen. Palkinto luovutettiin musiikintutkijoiden 21. valtakunnallisen symposiumin yhteydessä Jyväskylän yliopistossa 21.4.2017. 


Työ on luettavissa osoitteessa https://tampub.uta.fi/handle/10024/98935

keskiviikko 1. maaliskuuta 2017

Kevätkokouskutsu

KOKOUSKUTSU

Hyvä Suomen Etnomusikologisen Seuran jäsen,

tervetuloa Suomen Etnomusikologisen Seuran sääntömääräiseen kevätkokoukseen. 
Kokous järjestetään Musiikkiarkiston (www.musiikkiarkisto.fi) tiloissa osoitteessa Sörnäisten rantatie 25, 00500 Helsinki keskiviikkona 15.3.2017 klo 16:00 alkaen.


Kokouksessä käsitellään seuraavat asiat:
1. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
2. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
3. Esitetään seuran vuosikertomus, tilit ja toiminnantarkastajien lausunto sekä tilinpäätös.
4. Päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle.
5. Valitaan kaksi toiminnantarkastajaa ja heille kaksi varamiestä tarkistamaan kuluvan vuoden hallintoa ja tilejä.
6. Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
7. Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.

Kohdan 3. dokumentit saatavilla toistaiseksi vain pyydettäessä sihteeriltä (yhteystiedot alla).

Terveisin,

Joonas Keskinen
Sihteeri
Suomen Etnomusikologinen Seura Ry
0405896601
info(at)etnomusikologia.fi

www.etnomusikologia.fi

tiistai 28. helmikuuta 2017

Musiikin suunnat 4/15 ja 1/17 julkaistu

Musiikin suunnan viimeinen painettu numero 4/15 on postitettu vuoden 2015 jäsenille ja lehden tilaajille viikolla 8. Näin ollen yksi aikakausi päättyy ja keskitymme jatkossa avoimesti verkossa kolmesti vuodessa julkaistun lehden toimittamiseen.

Myös uusin numero 1/17 on julkaistu verkossa osoitteessa www.musiikinsuunta.fi.
Lehti sisältää ajankohtaisia kolumneja sekä artikkeleita.

Intro


Artikkelit


Outro

perjantai 27. tammikuuta 2017

SES:n kenttätyö- ja matka-apuraha 2017

SES:n KENTTÄTYÖ- JA MATKA-APURAHA


Suomen Etnomusikologinen Seura (SES) myöntää vuoden 2017 aikana matka-avustuksia kenttätyöhön ja arkistotyöskentelyyn.

Apurahan tarkoitus
SES:n matka-apurahan tarkoituksena on tukea ensisijaisesti jatko-opiskelijoiden etnomusikologista kenttätyötä Suomessa avustamalla opiskelijoita matkakuluissa. Yksittäisen apurahan suuruus on enintään 250 €.

Hakuedellytykset
Apuraha myönnetään vain seuran jäsenille. Jäsenyyden pitää olla voimassa jo matka-apurahaa hakiessa. Päätöksissä etusijalle asetetaan etnomusikologista tutkimusta tekevät jatko-opiskelijat. Lisäksi pyydetään selvitystä tutkimuksen mahdollisesta rahoituksesta.

Arviointikriteerit
Apurahahakemuksien arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota tekeillä olevan tutkimuksen laatuun ja merkitykseen kotimaisen etnomusikologian kannalta. Arvioinnissa painotetaan lisäksi sitä, miten tärkeää kenttä- tai arkistotyö on tutkimuksen tavoitteille. Arviointiin vaikuttaa myös se, miten todennäköistä on, että opiskelija/tutkija saa samaan tarkoitukseen rahoitusta muualta. Tutkimuksen aihepiiri tai maantieteellinen rajaus ovat vapaita.

Hakuprosessi
Apurahan hakijoita pyydetään toimittamaan hakemuksensa sähköpostilla SES:n hallitukselle osoitteeseen: info@etnomusikologia.fi.
Hakemukseen pyydetään sisällyttämään seuraavat osiot:
1) Vapaamuotoinen hakemus, jossa on huomioitu hakukriteerit. Hakemuksessa tulee selittää lyhyesti, mihin ja milloin matka-apurahaa tarvitaan; minkälaisia kustannuksia sillä on tarkoitus kattaa; muu käytettävissä oleva rahoitus; muu haettu rahoitus, vaikka nämä hakemukset eivät olisi vielä ratkenneet. Hakemuksen enimmäispituus on 300 sanaa.
2) Lyhyt CV, enintään yksi sivu.
3) Lyhyt suosituskirje esimerkiksi jatko-opiskelijan ohjaajalta.

Hakuaika ja päätökset
Matka-apurahoja voi hakea läpi vuoden. Hakijan on tosin hyvä huomioida, että loppuvuotta kohden vuoden määrärahat on jo saatettu käyttää. Tästä pyritään ilmoittamaan seuran nettisivuilla.
Hakemukset tulee jättää sähköpostilla SES:n hallitukselle (info@etnomusikologia.fi). Hakijalle tiedotetaan päätöksestä kahden kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä.

Apurahan maksaminen ja raportointi 
Apuraha myönnetään etukäteen, mutta apurahansaajan tulee toimittaa matkaa koskevat kuitit SES:lle jälkikäteen. Matka-apurahan käytöstä on kirjoitettava myös lyhyt, noin 500 sanan mittainen raportti kolmen kuukauden kuluessa apurahan käyttämisestä. Raportteja voidaan käyttää osana SES:n toiminnan julkisia kuvauksia, esimerkiksi seuran nettisivuilla.

tiistai 20. joulukuuta 2016

Etnomusikologian vuosikirja 2016 on julkaistu

Hyvät SES:n jäsenet,

Etnomusikologian vuosikirja 27 on nyt julkaistu ja ladattavissa julkaisun verkkosivulta:

Sisällys

 *   Ulla-Britta Broman-Kananen: Carmen i kalla Finland: Inhemska Operasällskapets föreställningar i Viborg, Helsingfors, Åbo och Vasa 1888–1889
 *   Jopi Harri: Valamon luostarin kirkkolaulun ominaispiirteitä 1800- ja 1900-luvuilla
 *   Anne Tarvainen: Vokaalinen soomaestetiikka: kehotietoisuuden esteettiset mahdollisuudet ihmisen äänenkäytössä ja kuuntelemisessa
 *   Maija Kontukoski & Heikki Uimonen: Akustinen suunnittelu: tila, ääni ja affekti pop up -ravintolassa
 *   Taina Riikonen: Äänittäminen, autoeroottisuus ja mikrofoni-iho
 *   Sini Mononen, Anna-Elena Pääkkölä & Sanna Qvick: Moniaistillinen nostalgian ja kotiväkivallan kuvaus Tumman veden päällä -elokuvan musiikissa ja äänimaisemassa
 *   Kaj Ahlsved: The cultural practice of localising mediated sports music
 *   Yrjö Heinonen: Globalisation, hybridisation and the Finnishness of the Finnish tango
 *   Kim Ramstedt: Sauna Caliente: Hybridity in the performance persona of Cuban DJ Norlan working in Finland
 *   Tuomas Auvinen: A new breed of home studio producer: Agency and cultural space in contemporary home studio music production
 *   Riikka Hiltunen: Luovia valintoja rajoitetussa tilassa: popkappaleen tekeminen ryhmätyönä Biisilinna 2015 -leirillä

Julkaisuun liittyy audiovisuaalinen oheissivusto, jossa on aineistoesimerkkejä Taina Riikosen artikkelista: http://www.etnomusikologia.fi/p/av2016.html

Suosittelemme pdf-tiedostojen lataamista koneelle ja avaamista esikatseluohjelmassa, jolloin verkkolinkit toimivat klikkaamalla. Tiedostoihin päivitetään DOI-numerot tammikuun aikana, jolloin julkaisualusta myös päivittyy.

Muistutamme: seuraavan vuosikirjan käsikirjoitusten viimeinen lähetyspäivä on 28.2.2017:

Hyvää joulunaikaa toivottaen,
toimittajat

Meri Kytö, Saijaleena Rantanen & Kim Ramstedt

torstai 24. marraskuuta 2016

ETNOMUSIKOLOGIA RASISMIA VASTAAN!


Helsingin yliopiston etnomusikologian alumnitapaaminen yhteistyössä Suomen Etnomusikologisen Seuran (SES) kanssa.

13.10. 16.00-20.00 Unioninkatu 38 C, 1. krs:n Musiikkisalissa (Huomaa myöhäisempi alkamisaika kuin aikaisemmin ilmoitettu!)

Professori Pirkko Moisalan tervetulotoivotukset: Miksi tämä tilaisuus - Etnomusikologia ja anti/rasismi

Akatemiatutkija Anna Rastaan luento: Musiikki ja antirasismi

SES:n puheenjohtaja, akatemiatutkija Antti-Ville Kärjän puheenvuoro: SES ja rasismi

Musiikintutkija Lari Aaltosen puheenvuoro: Musiikillisia kohtaamisia ja soveltavaa etnomusikologiaa

Puheiden välissä runsaasti keskustelua!



Yliopisto tarjoaa virvokkeita. Tervetuloa!

perjantai 28. lokakuuta 2016

Kokouskutsu SES:n syyskokoukseen 11.11. / Music and Migration -seminaarin ohjelma

Hyvät Suomen Etnomusikologisen Seuran jäsenet,

Suomen Etnomusikologisen Seuran sääntömääräinen syyskokous järjestetään perjantaina 11.11. klo 15.30-16.30 Kallion kirjastolla (Viides Linja 11, Helsinki) Music and migration -seminaarin yhteydessä.

Syyskokouksessa käsitellään seuraavat asiat:
1. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
2. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
3. Päätetään jäsenmaksun suuruudesta seuraavalle kalenterivuodelle.
4. Valitaan seuralle puheenjohtaja, hallituksen jäsenet sekä varajäsenet.
5. Vahvistetaan seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio.
Luonnokset molemmista dokumenteista ladattavissa osoitteesta: 
6. Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
7. Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi. 

Kokoukseen voivat osallistaua kaikki SES:n jäsenet. Mikäli et vielä ole muistanut liittyä jäseneksi vuoden 2016 osalta, on se vielä mahdollista seuraamalla ohjeita. Liittymällä tuet muun muassa Music and Migration -seminaarin kaltaisten tapahtumien järjestämistä.

Alla edellä mainitun seminaarin ohjelma. Suosittelemme osallistumista, sillä seminaarin aihe on erittäin ajankohtainen.


Friday 11 November 2016
MUSIC AND MIGRATION - AN OPEN DISCUSSION (in English)
Kallion kirjasto, Viides Linja 11, Helsinki

12:10-12:15 Welcome (Kim Ramstedt, SES ry)

12:15-13:00 Music, Multiculturality and Finland (Antti-Ville Kärjä,
Music Archive JAPA / SES ry)

13:00-13:45 Encounters-project presentation (Lari Aaltonen, Cultural
cooperative Uulu)

13:45-14:15 Break/ Coffee

14:15-15:30 Discussion / Musicians' perspectives [Adriano Adewale (BRA/GBR), Peali Juva (IND/ FIN)]

15:30-16:30 Suomen Etnomusikologisen Seuran vuosikokous /  Annual
meeting of the Finnish Society for Ethnomusicology

Etnosoi! Festival concerts
19:00 Tarraband at Vuotalo (Ticket required): http://www.etnosoi.fi/fi/tarabband
21:00 Subsonic Trio at Juttutupa (Free entry): http://www.etnosoi.fi/fi/subsonic-trio

Organisers:
Finnish Society for Ethnomusicology (SES ry) & Global Music Centre / Etnosoi! festival

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Etnomusikologia rasismia vastaan! -tapahtuma

ETNOMUSIKOLOGIA RASISMIA VASTAAN!


Tilaisuus on avoin HY:n etnomusikologian alumneille sekä Suomen Etnomusikologisen Seuran jäsenille.

Helsingin yliopiston etnomusikologian alumnitapaaminen yhteistyössä Suomen Etnomusikologisen Seuran (SES) kanssa.

13.10. 16.00-20.00 Unioninkatu 38 C, 1. krs:n Musiikkisalissa

Professori Pirkko Moisalan tervetulotoivotukset: Miksi tämä tilaisuus - Etnomusikologia ja anti/rasismi

Akatemiatutkija Anna Rastaan luento: Musiikki ja antirasismi

SES:n puheenjohtaja, akatemiatutkija Antti-Ville Kärjän puheenvuoro: SES ja rasismi

Musiikintutkija Lari Aaltosen puheenvuoro: Musiikillisia kohtaamisia ja soveltavaa etnomusikologiaa

Puheiden välissä runsaasti keskustelua!


Yliopisto tarjoaa virvokkeita. Tervetuloa!


torstai 12. toukokuuta 2016

Musiikintutkimuksen valtakunnallinen pro gradu -palkinto on myönnetty Jaakko Vastapuulle

Suomen Musiikkitieteellisen Seuran ja Suomen Etnomusikologisen Seuran asiantuntijatyöryhmä on valinnut vuoden 2015 musiikintutkimuksen parhaaksi pro gradu -työksi Jaakko Vastapuun tutkielman ”Ensimmäiset 30 millisekuntia – alukkeet ja niiden muokkaus populaarimusiikin miksauksessa 2010-luvulla” (Turun yliopisto). Lisäksi työryhmä on päättänyt palkita erityisellä kunniamaininnalla Sari-Anne Kankaan ja Maarit Poikelan tutkielman ”Miksi musiikkia tutkitaan ja opetetaan? : asiantuntijoiden käsityksiä musiikintutkimuksen, musiikkikasvatuksen ja yhteiskunnan välisistä suhteista” (Oulun yliopisto).


Palkintotyöryhmä toteaa, että Jaakko Vastapuun tutkielma on kauttaaltaan huolellisesti toteutettu. Kulttuuriseen musiikkiteknologian tutkimukseen kuuluva työ on tutkimusasetelmaltaan perusteltu ja innovatiivinen. Sen aihe, populaarimusiikin alukkeet, liittyy moniin musiikillisiin, kulttuurisiin, äänimaisemallisiin ja musiikkiteknologisiin ilmiöihin. Työn juurruttaminen aikaisempaan tutkimukseen on suoritettu mallikkaasti, ja sen kyky yhdistää erilaisia tutkimusmenetelmiä heijastaa ajantasaisia käsityksiä tiedon tuottamisen tavoista. Tutkielma lisää äänellistä todellisuutta koskevaa ymmärrystämme ja tarjoaa virikkeitä niin jatkotutkimukselle kuin käytännön studiotyölle.


Palkintotyöryhmä toteaa, että Sari-Anne Kankaan ja Maarit Poikelan tutkielma tarttuu suomalaisen musiikintutkimuksen kannalta äärimmäisen tärkeään aiheeseen. Työ on kielellisesti huoliteltu, ja sen takana on suuri työmäärä. Tutkielma on taustoitettu tarkasti ja laajasti. Kaiken kaikkiaan työ ilmentää tekijöidensä motivoituneisuutta ja tutkimuksellista tinkimättömyyttä. Se tarjoaa arvokasta tietoa kaikille musiikin ja musiikkikasvatuksen parissa työskenteleville ja muodostaa erinomaisen dokumentin tämän päivän suomalaisten musiikintutkijoiden käsityksistä koskien musiikin tutkimisen ja opettamisen merkitystä yhteiskunnassa.


Työryhmään kuuluivat tänä vuonna dos. Juha Torvinen (työryhmän puheenjohtaja), MuT Laura Wahlfors ja VTT Kaarina Kilpiö. Palkinnon julkistamistilaisuus järjestetään musiikintutkijoiden 20. valtakunnallisen symposiumin yhteydessä Itä-Suomen yliopistossa 11.5.2016. Ehdokkaita palkinnon saajiksi saatiin vuoden 2015 osalta Helsingin, Turun, Tampereen, Itä-Suomen, Jyväskylän ja Oulun yliopistoista sekä Åbo Akademista. Kaikki ehdolla olleet työt ovat luettavissa PDF-muodossa Suomen Musiikkitieteellisen Seuran verkkosivuilla osoitteessa https://mtsnet.wordpress.com/2016/04/20/tiedote-musiikintutkimuksen-valtakunnallisen-pro-gradu-palkinnon-saajaehdokkaat-on-julkistettu/.

lauantai 23. huhtikuuta 2016

Puheenjohtajan tervehdys

Kia ora hyvät Suomen Etnomusikologisen Seuran jäsenet – nykyiset, vanhat ja tulevat!

Terveiset siis pallon toiselta puolelta, pitkän valkoisen pilven maasta eli Aotearoalta, joka Uutena-Seelantinakin tunnetaan. Vuosi on vaihtunut jo kotvanen sitten, ja nyt kevään (tai täällä syksyn) kynnyksellä on aika muistuttaa myös SES:n olemassaolosta, tulevista tapahtumista – sekä ymmärrettävästikin jäsenyyden uusimisesta tai sellaisen hankkimisesta.

Vuodenvaihteessa SES:n hallituksessakin vaihtui jäseniä. Seuran puheenjohtajana toimii allekirjoittanut, akatemiatutkija Antti-Ville Kärjä Musiikkiarkisto JAPAsta. Varapuheenjohtajana on tutkijatohtori Meri Kytö Tampereen yliopistosta ja sihteerinä häärää Kulttuuriosuuskunta Uulun aktiivi Joonas Keskinen. Kydön ohella hallituksen varsinaisina jäseninä ovat tohtorikoulutettava Tuomas Auvinen (TY), yliopistonlehtori Kaarina Kilpiö (SibA), tutkijatohtori Saijaleena Rantanen (SibA) sekä tohtorikoulutettava Kim Ramstedt (ÅA). Hallituksen varajäseninä puolestaan ovat Keskisen lisäksi tohtorikoulutettava Salli Anttonen (UEF), lehtori Pekka Toivanen (JY) sekä lehtori Mikko Vanhasalo (SibA). Seuran toiminta-ajatuksen mukaan hallituslaiset siis edustavat kattavasti musiikintutkimuksen oppiaineita Suomen yliopistoissa sekä muita alan tutkimuslaitoksia.

Vuodesta 2016 on tulossa Seuran kannalta myös tapahtumarikas. Seuran hallitus toimii vuoden päätapahtuman, Joensuussa 11.–13.5. pidettävän kansallisen musiikintutkijoiden symposiumin kansallisena järjestelytoimikuntana. Syyskaudella luvassa on puolestaan kolmekin päiväseminaaria, joista ensimmäinen on Helsingin yliopiston musiikkitieteen oppiaineen kanssa yhteistyössä järjestettävä ”Etnomusikologia rasismia vastaan” ‑tapahtuma 13.10. Marraskuun toisella viikolla Etnosoi!n aikaan taas on kaksikin seminaaria, joista toinen keskittyy musiikkiin ja islamiin ja toinen musiikkiin ja maahanmuuttoon. Yhteistyökumppaneina näissä ovat UskoMus-tutkimusverkosto, Musiikkiarkisto JAPA sekä Maailman musiikin keskus.

Kuten syksyn tapahtumien teemat osoittavat, SES pyrkii toiminnallaan aktiiviseen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Julkisuudessa lisääntyvä muukalaisvihamielisyys ja avoin rasismi tekevät etnomusikologiasta sekä tarpeellisen että alttiin arvostelulle, sillä yhtäältä kulttuurisensitiiviset tulkinnat musiikista ja sen avulla myös yhteiskunnasta ovat yhä tärkeämpiä, mutta toisaalta ”etno”-etuliitteeseen liittyy yhä enemmän ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Etnomusikologian historia on Eurooppa-keskeisyyden, kolonialismin ja systemaattisen rasismin historiaa, mutta tätä painolastia ei poisteta yhdessä yössä tieteenalan tai seuran nimeä vaihtamalla. Lisäksi samalla kun yliopistot kierivät taloudellisessa kurimuksessa ja etnomusikologian tai musiikintutkimuksen kaltaiset pienet oppiaineet uhkaavat hävitä tutkintovaatimuksista ja strategiapapereista, yliopistoista riippumattoman Seuran merkitys moniarvoisen ja pitkäjänteisen musiikintutkimuksen tyyssijana vain korostuu.

Haasteita on kuitenkin muitakin kuin rasismi tai pikavoittoja hamuava neoliberalismi. SES:n taloudellinen tilanne on tällä hetkellä vakaa, mutta merkittäviä muutoksia on edessä. Keskeisin näistä on jatkuva siirtymä kohti ”avoimen tieteen” julkaisukäytäntöjä. Seuran pääjulkaisu Etnomusikologian vuosikirja on ollut avoimesti saatavilla Seuran verkkosivuilta jo vuodesta 2010 lähtien, mutta nyt vuoden 2016 kuluessa myös Musiikin suunta muuttuu verkkojulkaisuksi, sillä jatkossa lehden julkaisemisen kannalta ratkaisevaa kulttuurilehtitukea ei muutoin myönnetä. Samalla yksi olennainen jäsenetu katoaa, ja Seuran hallitus toivookin jäsenistöltä ehdotuksia korvaaviksi eduiksi. Muutos on otettu huomioon jäsenmaksussa, joka on siis nyt alennettu 30 euroon (opiskelijat, työttömät ja eläkeläiset 12 €), ja toivottavasti mahdollisimman moni pitää jatkossakin seuran toimintaa tukemisen arvoisena. Tarkempaa tietoa jäsenmaksun maksamisesta löydät täältä.

Parhain terveisin, eli täkäläisellä alkuperäiskielellä (Te Reo Maori): naku, na

Antti-Ville Kärjä

Suomen Etnomusikologisen Seuran pj

keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Kokouskutsu SES:n kevätkokoukseen


KOKOUSKUTSU
Hyvä Suomen Etnomusikologisen Seuran jäsen,
tervetuloa Suomen Etnomusikologisen Seuran sääntömääräiseen kevätkokoukseen. Kokous järjestetään Musiikkiarkisto JAPAn tiloissa osoitteessa Sörnäisten rantatie 25, 00500 Helsinki keskiviikkona 24.2.2016 klo 16:00 alkaen.


Kokouksessä käsitellään seuraavat asiat:
1. Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjan pitäjä ja pöytäkirjan tarkastajat.
2. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus.
3. Esitetään seuran vuosikertomus, tilit ja toiminnantarkastajien lausunto sekä tilinpäätös.
4. Päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle.
5. Valitaan kaksi toiminnantarkastajaa ja heille kaksi varamiestä tarkistamaan kuluvan vuoden hallintoa ja tilejä.
6. Käsitellään muut hallituksen kokoukselle esittämät asiat.
7. Käsitellään asiat, jotka joku seuran jäsen on kirjallisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta hallitukselle esittänyt kokouksessa käsiteltäväksi.

Vuosikertomus, tilinpäätös sekä toiminnantarkastajien lausunto on luettavissa täältä.