Julkilausuma
Taiteiden tutkimuksen asemaa tiedeyliopistoissa parannettava
Taiteidentutkimuksen
seurojen neuvottelukunta kokoaa alan tieteelliset seurat ja edustaa
suomalaisen taiteentutkimuksen tutkijayhteisöä. Me
allekirjoittaneet neuvottelukunnan jäsenseurat tuomme julkisesti esille
huolemme humanististen tieteiden ja erityisesti taiteiden tutkimuksen
heikentyneestä asemasta maamme yliopistoissa. Vaadimme, että taiteiden
tutkimuksen eri alojen koulutus ja tutkimus
on turvattava.
Tällä
hetkellä kokonaisia tutkimusaloja ollaan hävittämässä, koulutusohjelmia
on jo ajettu alas ja opetusvirkoja jätetty täyttämättä. On selvää,
että tällaisten toimenpiteiden seurauksena alaamme uhkaa laajamittainen
näivettyminen. Leikkauksia on kohdistettu erittäin voimakkaasti
taiteiden ja kulttuurien tutkimukseen. Esimerkiksi Tampereen yliopisto
lakkautti 2010-luvulla musiikintutkimuksen sekä teatterin
ja draaman tutkimuksen tutkinto-ohjelmansa. Helsingin yliopistossa
nykyistä taiteiden tutkimuksen koulutusohjelmaa perustettaessa siellä
oli yhteensä 14 opetusvakanssia, joista on jäljellä enää yhdeksän.
Nykyisin jokainen vapautuva tehtävä on “avoin resurssi”,
jonka kohdentaminen tai jäädyttäminen on pahimmillaan arpapeliä. Alalla
on opiskelijoita, muttei riittävästi akateemista opetusta antavaa
henkilökuntaa. Sivutoimisten luennoitsijoiden osuus on merkittävästi
vähentynyt tai lähes loppunut, vaikka he ovat perinteisesti
rikastuttaneet koulutussisältöjä.
Taiteiden tutkimus ei ole taideaine taiteen tekijöille, vaan tiedeperustainen ja monitieteinen tutkimusala,
joka tuottaa tietoa ihmisten toiminnasta ja taiteiden yhteiskunnallisesta merkityksestä.
Ilman taiteiden tutkimuksen oppiaineita tiedeyliopistoissa Suomella ei
pian ole annettavaa alan kansainväliselle tutkimukselle. Taiteiden
tutkimuksen edellytysten heikentäminen kaventaa vakavasti
yhteiskuntamme osaamis- ja rekrytointipohjaa. Se ei ole maamme edun
mukaista.
Taiteiden
tutkimuksen koulutusohjelmista valmistuneet ovat sijoittuneet
työelämässä mitä monipuolisimpiin tehtäviin, sillä opiskelu edellyttää
ihmisen toiminnan motiivien ymmärtämistä, vahvaa analysointitaitoa,
kurinalaisuutta ja kykyä löytää ratkaisuja epävarmuudessa tai täysin
uusissa tilanteissa. Lisäksi he edustavat laajasti taidetta
yhteiskuntaan välittävää ammattilaisten joukkoa. Esimerkiksi
suuri osuus taidelaitosten henkilökunnasta on tiedeyliopistoista
valmistuneita taiteen asiantuntijoita. Ilman heitä taide- ja
kulttuurilaitoksilla, julkisella sektorilla ja taiteilijoilla ei olisi
ammattitaitoista toimittamista, viestintää, taidekritiikkiä,
tuottamista, kuratointia, rahoitusasiantuntemusta,
tapahtumasuunnittelua ja johtamista.
Humanistinen,
yliopistossa tehty taiteiden tutkimus ja julkisesti tuettu
ammattimainen taidekenttä rakentuivat maahamme jo 1800-luvulla. Niillä
on molemmilla pitkät perinteet ja niiden merkitys yhteiskunnan
voimavarana – sekä yhdessä että erikseen – on korvaamaton. Kaikissa
länsimaissa taiteiden tutkimuksen ja sen akateemisen opetuksen
relevantti viitekehys on nimenomaan tiedeyliopistoissa ja niiden
tarjoamassa sivuaineyhdistelmien laajassa kirjossa. Vain sitä kautta
toteutuu yliopistolaissamme mainittu sivistystehtävä ja syntyy pohja
suomalaisen yhteiskunnan menestymiselle.
Vaadimme
tämän julkilausuman myötä korkeakoulujen toimintaa ohjaavaan
rahoituslakiin muutoksia, jotta eri tieteenalat saavat tasavertaisemmat
toimintaedellytykset. Jokseenkin sattumanvaraisesti eri aloja
kohtelevia rahoituskriteereitä tulee kehittää. Nykyisellään ne ohjaavat
korkeakoulujen toimintaa lyhytnäköisesti suuntaan, joka ei ole ollut
lainsäätäjän varsinaisena tarkoituksena.
Tällä
hetkellä rahoitustekijät väistämättä syöksevät alojamme negatiiviseen
kierteeseen siitä huolimatta, että esimerkiksi kansainvälisten
laatuarviointien tulokset ovat olleet erinomaisia. Yliopistoja
tulisikin ohjata voimakkaammin siihen, ettei rahoituslain kriteerejä
valuteta mekaanisesti sellaisinaan kaikille aloille vaan alakohtaiset
erot huomioitaisiin. Rahoituslain tarkoituksena on toimia
yliopistojen resurssien jakamisessa makrotasolla, eikä sitä tule
sellaisenaan soveltaa yliopiston sisäisenä rahanjakomallina.
Vähintäänkin strategisen rahoituksen osiossa ohjaavan ministeriön tulee
edellyttää yliopistoilta yhtenä tulostavoitteena humanististen
aineiden ja taiteiden tutkimuksen toimintaedellytysten turvaamista.
Ratkaisuna
ei tule nähdä myöskään sitä, että pitkät ja menestyksekkäät perinteet
omaava akateeminen taiteiden tutkimus sulautetaan – usein
ensin löyhemmin ja käytännössä sittemmin yhä tiiviimmin – johonkin
näennäiseen “lähialaan”. Jos oppiaineella ei ole toiminnassaan riittävää
autonomiaa ja sitä tukevaa hallintokulttuuria, se vääjäämättä johtaa
tieteenalan kuihtumiseen.
Julkilausumalla
haluamme lisätä myös tietoisuutta yliopistojen humanististen alojen ja
erityisesti taiteiden tutkimuksen opiskelijoiden kokemista
vakavista epäkohdista koskien opetuksen vähyyttä ja tulevaisuuden
näköalattomuutta. Yliopistojen rahoitustilanne on kurjistanut valmiiksi
haavoittuvia pieniä tieteenaloja. Strategisen otteen sijaan niiden
annetaan kuihtua yliopistoissa sitä mukaa, kuin henkilökunta
eläköityy.
Perustelemme vaatimustamme alla olevilla, alan ja yhteiskunnan kannalta keskeisillä argumenteilla.
1.
Kukoistava taide- ja kulttuurikenttä on sivistyneen ja toimivan
yhteiskunnan edellytys ja voimavara. Tiedeyliopistossa
on perinteisesti koulutettu kentän asiantuntijat. Jos nämä tieteenalat
ajetaan alas, se väistämättä heijastuu kansakunnan hyvinvointiin ja
julkikuvaan maailmalla.
2.
Taidetta ja taiteen välittäjiä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Alan
tieteellisen koulutuksen saaneita
tarvitaan laajasti myös yhteiskunnan muissa tehtävissä esimerkiksi
valtionhallinnossa, kunta-alalla, suomalaisessa koulutusjärjestelmässä,
yrityksissä, järjestöissä ja säätiöissä. Taiteiden tutkimuksen
oppiaineet opettavat lisäksi tärkeitä kansalaisyhteiskunnassa
tarvittavia valmiuksia kuten median, kulttuurin ja taiteen ilmiöiden
lukutaitoa.
3.
Kulttuuriperinnön vaaliminen tarkoittaa myös resursseja tieteenalan
akateemiseen opetukseen ja tutkimukseen.
Kyse ei ole vain kunniakkaasta menneisyydestä, vaan myös uusista
tutkimussuuntauksista, joilla on todellista painoarvoa yhteiskunnan
tulevaisuuden ja aidon, ihmislähtöisen menestyksen kannalta.
4.
Tahtotila, intressit ja resurssit taiteen ja sen tutkimuksen
ylläpitämiseen ovat yksinomaan suomalaisten
päättäjien käsissä. Alasajo heijastuu kuitenkin negatiivisesti
kansainväliseen yhteistyöhön ja heikentää maamme imagoa
sivistysvaltiona. Kansainvälisesti taiteentutkimuksen alat ovat
vakiintuneita, eikä Suomi voi ainoana maana alkaa kouluttaa “taiteen”
generalisteja.
Sellaisille ei ole tarvetta, kansainvälistä tutkimuksen viitekehystä
eikä siten tulevaisuutta.
Kirjallisuudentutkijain seura - Litteraturforskar-sällskapet i Finland
Suomen avantgarden ja modernismin seura
Suomen elokuvatutkimuksen seura
Suomen Estetiikan Seura ry
Suomen etnomusikologinen seura ry
Suomen musiikkitieteellinen seura ry – Musikvetenskapliga sällskapet i Finland rf
Taidehistorian seura ry – Föreningen för Konsthistoria rf
Teatterintutkimuksen seura
Tutkimusyhdistys Suoni ry – Forskningsföreningen Suoni rf